Power Ultrasonic

Power Ultrasonic

طراحی و ساخت انواع ترانسدیوسر و هورن آلتراسونیک
Power Ultrasonic

Power Ultrasonic

طراحی و ساخت انواع ترانسدیوسر و هورن آلتراسونیک

مراحل طراحی و ساخت ترانسدیوسر آلتراسونیک

طراحی یک ترانسدیوسر آلتراسونیک مراحل مختلفی دارد که به اختصار عبارتند از:

1- تعیین فرکانس طراحی

با توجه به کاربرد و عملیاتی که ترانسدیوسر قرار است مورد استفاده قرار گیرد باید فرکانس کاری ترانسدیوسر و یا به عبارتی فرکانس طراحی ترانسدیوسر تعیین شود. معمولاً در فرایندهایی که از امواج آلتراسونیک برای ایجاد تأثیر فیزیکی یا شیمیایی بر محیط استفاده می شود این فرکانس می تواند بین 20 تا 100 کیلوهرتز باشد و در سایر کاربردها این فرکانس بیش از 100 کیلوهرتز است.

2- انتخاب جنس و ابعاد پیزوالکتریک

 متناسب با فرکانس طراحی و متناسب با توان کاری مورد نیاز انجام می شود و همچنین انتخاب الکترودهای مسی با ابعاد هندسی مناسب نیز در این مرحله انجام می شود.

3- انتخاب جنس مناسب برای قطعات جلویی و عقبی ترانسدیوسر

 این جنس باید به گونه ای انتخاب شود که امپدانس مکانیکی قطعات فلزی جلویی و عقبی ترانسدیوسر با امپدانس مکانیکی پیزوالکتریک انتخاب شده همخوانی داشته باشد.

4- محاسبه ابعاد هندسی قطعات فلزی جلویی و عقبی ترانسدیوسر

جنس های انتخاب شده در مراحل قبل برای قطعات فلزی جلویی و عقبی و پیزوالکتریک و همچنین فرکانس طراحی انتخاب شده، در محاسبه ابعاد هندسی نقش اساسی دارند.

5- انتخاب  بولت مناسب برای مونتاژ اجزای مختلف ترانسدیوسر با یکدیگر

6- محاسبه تورک مورد نیاز برای سفت کردن بولت

این تورک تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد ترانسدیوسر دارد.

تا این مرحله یک ترانسدیوسر آلتراسونیک با استفاده از روابط تئوری طراحی می گردد. 

قبل از ورود به مرحله ساخت  بهتر است که ترانسدیوسر طراحی شده در یکی از نرم افزارهای المان محدود مورد تحلیل قرار گیرد و عملکرد آن با انجام آنالیز مودال و آنالیز هارمونیک  مورد بررسی قرار گیرد. اینکار ضمن ایجاد اطمینان از طراحی انجام شده موجب جلوگیری از اتلاف هزینه در ساخت ترانسدیوسر با ابعاد و مشخصات نامناسب می شود. ضمن اینکه در طراحی ترانسدیوسر های خاص که استفاده از روابط تئوری موجود محدودیت پیدا می کند، انجام این مرحله اجتناب ناپذیر می باشد.

پس از طی کردن مراحل قبل و رسیدن به اطمینان خاطر می توان نسبت به ساخت ترانسدیوسر اقدام نمود و عملکرد ترانسدیوسر را در عمل مورد ارزیابی قرارداد.

پس از ساخت ترانسدیوسر توسط امپدانس آنالایزر فرکانس رزونانس ترانسدیوسر اندازه گیری می شود و در صورت نیاز اصلاحات لازم بر روی ترانسدیوسر انجام می شود.